Willem van Veenendaal (1903-1965)


Biografie

Willem van Veenendaal werd op 28 oktober 1903 geboren. In 1925 belandde hij op Soesterberg, waar hij werd opgeleid tot vlieger. Via de Marinevliegdienst kwam hij in 1928 naar de KLM. In 1931 maakte hij zijn eerste vlucht naar Indië als "tweede bestuurder" en in 1933 vloog hij voor het eerst als gezagvoerder naar de Oost.

Bij het uitbreken van de oorlog besloten Van Veenendaal, Viruly en Hondong dat ze met drie KLM- vliegtuigen van Schiphol naar Engeland zouden ontsnappen. Die opzet mislukte op het laatste moment toen bericht kwam dat de KLM-directie deze vlucht had verboden, omdat dat in tegenspraak was met de voorwaarden van de juist afgekondigde wapenstilstand. Pas veel later in de oorlog lukte het Van Veenendaal om bij Tiel de rivier over te roeien naar de Geallieerde kant, waarna hij in Engeland voor de Bristol-Lissabon route ging vliegen.

Na de oorlog vloog hij nog een aantal jaren als gezagvoerder, totdat hij op 1 mei 1954 met pensioen ging. De laatste jaren van zijn leven bracht hij een groot deel van zijn tijd door op het Griekse eiland Spetses. In 1965 werd hij, op doorreis in Athene, getroffen door een fatale hartaanval. Hij werd op zijn geliefde eiland begraven.

Bibliografie

met Adriaan Viruly met H. Bakker over vissen over zijn favoriete vakantiebestemming

Verder was Van Veenendaal voor de oorlog medewerker van de Telegraaf en na de oorlog van de Volkskrant en schreef hij artikelen en reisverhalen voor het Algemeen Dagblad en Elsevier.

Reacties, commentaar, aanvullingen? Stuur een e-mail naar Leo Bakker!


Ook Adriaan Viruly (1905-1986) was vlieger bij de KLM in de jaren dertig, veertig en vijftig en beschreef met vaardige pen zijn belevenissen tijdens die pioniersjaren. Door boeken als "Wij vlogen naar Indie" en "De Zee en de Overkant" deelde een groot publiek mee in het avontuur dat de luchtvaart toen nog was. Op mijn site kunt u uitgebreid kennis maken met deze markante persoon en zijn werk.

Fokker is ongetwijfeld de bekendste naam in de Nederlandse luchtvaartgeschiedenis. Maar zijn bekendheid houdt niet op bij de Nederlandse grens. Al in de Eerste Wereldoorlog vestigde hij zijn naam met superieure gevechtsvliegtuigen, en later was hij, gedurende een korte tijd rond het begin van de jaren dertig, de belangrijkste fabrikant van verkeersvliegtuigen ter wereld. Vandaar dat in die jaren een aantal van de bekendste pioniersvluchten werden gemaakt in zijn toestellen. Ik heb een site -in het Engels- gewijd aan die Famous Fokker Flights.